Αγώνας
“Blur Up”. Aληθινές εικόνες από τον πραγματικό θησαυρό του Πριάμου
ΓΕΡΜΑΝΙΑ, 1999, 15'
  από agwn - Τρίτη, 23 Οκτώβριος 2012

Μια μικρή πανεπιστημιακή ομάδα βρήκε εκείνο για το οποίο ψάχνουν εδώ και χρόνια κολοσσιαίοι τηλεοπτικοί οργανισμοί: εντυπωσιακές λήψεις, οι οποίες, μετά από επίπονη μηχανική και ψηφιακή επεξεργασία της κάθε εικόνας, και μετά την αντιγραφή τους σε φιλμ ασφαλείας (σχεδόν πυράφλεκτο φιλμ), επρόκειτο να αποδειχθούν οι πρώτες κινούμενες εικόνες της ιστορίας της αρχαιολογικής ταινίας. Λήψεις από το τελευταίο έτος των ανασκαφών του Ερρίκου Σλήμαν στη μυθική χώρα της Τροίας; Κινούμενη εικόνα από το έτος 1890; Σχεδόν απίστευτο αλλά απολύτως δυνατό. Μια συναρπαστική περιπέτεια στο χώρο της επιστήμης, η οποία ρίχνει συνάμα νέο φως σ’ έναν σχεδόν άγνωστο πρωτοπόρο της ιστορίας του κινηματογράφου. Ο ζωγράφος και χημικός Λουΐ Αιμέ Ωγκυστέν Λεπρένς, που γεννήθηκε το 1842 στη Γαλλία και σπούδασε στο Παρίσι και τη Λειψία, κατασκεύασε την πρώτη επιτυχή κινηματογραφική μηχανή λήψης. Ήδη το 1888 απονεμήθηκε στον Λεπρένς το αμερικανικό δίπλωμα ευρεσιτεχνίας υπ’ αριθ. 376.247. Το 1890 ο εφευρέτης εξαφανίστηκε μυστηριωδώς. Χρειάστηκε να περάσουν εκατό και πλέον χρόνια για να ανακαλυφθούν αυτά τα απροσδόκητα ίχνη που οδηγούν στον εκατομμυριούχο έμπορο και ερευνητή Ερρίκο Σλήμαν. Η ταινία του Μάρτιν Έμελε καταδεικνύει ότι μόνο ο ηλεκτρονικός υπολογιστής διανοίγει την πραγματική πρόσβαση στην εικόνα και καθιστά ορατό εκείνο που προηγουμένως ήταν αδύνατο να δει κανείς. Από αυτή την άποψη, το “Blur Up” αντανακλά σε μεγάλο βαθμό το μέσον που χρησιμοποιήθηκε, παρόλο που η ταινία προκαλεί, θέτει σε δοκιμασία, την πίστη μας στην αλήθεια της εικόνας. Ταυτόχρονα, η ταινία καινοτομεί στην κινηματογραφική φόρμα, παίζοντας, σε επίπεδο εικόνας, με τη θεμελιώδη αρχή των αρχαιολογικών στρωμάτων και διαστρωματώσεων.

 


Σκηνοθεσία: MARTIN EMELE
Παραγωγή: EMELE FILM